Förberedelser inför utlandsflytt

Ska du flytta till Tyskland eller ett annat land ? Då kanske du som läser det här få hjälp med vad du måste förbereda innan flytten. Jag kommer skriva utifrån mina egna erfarenheter och Tyskland eftersom det är vad jag känner till. Men många av grejerna gäller ju oavsett vilket land man vill flytta till. 
 
Försäkringskassan 
När du flyttar från Sverige, även om det är för en kort period, måste du anmäla det hos försäkringskassan. Du fyller helt enkelt i ett formulär på din sida. Det betyder inte att du utskriver dig från landet eller att dina svenska försäkringar försvinner. Jag planerar ju att vara borta i ett halvår bara, och hörde att för att undvika komplikationer när du är utomlands och blir sjuk är det bra att denna information finns hos dem. 
 
Uthyrning 
Jag hyr ut min lägenhet i andrahand. För att få göra detta måste du få ett godkännande av din hyresvärd samt att hyresvärden måste godkänna den nya hyresgästen. Mitt tips är att gå med i hyresgästföreningen. Där finns all info och papper du behöver. 
Tänk på: 
- det är olagligt att tjäna pengar på att hyra ut i andrahand. Du måste redovisa för hyresgästen vad denna betalar för och vad du betalar i hyra. 
- Du är hyresvärd för andrahandsgästen och ansvarar för att hyran blir betalad. 
 
Hitta lägenhet 
De flesta hyresrätter har privata värdar i Tyskland. Alltså finns det sällan hemsidor som vi är vana vid i Sverige som tex. Borås Bostäder, Willhem etc. Jag letade lägenhet på Facebook men hittad sedan en på wg.de (WG betyder Wohnungsgemeinschaft = delad lägenhet). Der är mycket vanligt i Tyskland att man delar lägenheter. Man har sitt eget rum med delar kök och toalett. Vardagsrum finns inte alltid. Mitt rum kommer vara möblerat, så skönt eftersom jag inte har en aning om hur jag löst det med möbler annars. 
 
Försäkringar 
Är du fortfarnade inskriven i det svenska systemet som jag, behöver du inte skaffa en tysk försäkring. Det räcker att du beställer eu-kortet på försäkringskassans hemsida. Däremot behöver du göra ett tillägg på din hemförsäkring, eftersom att den reseförsäkring som ingår där gäller för en begränsad tid. Ring och fråga! Det går snabbare än att Maila. 
 
Hyr du ut i andrahand behöver du även anmäla det till ditt försäkringsbolag. En liten kostnad läggs på hemförsäkringen. 
Tänk på:
- hyresgästen ska inte betala din hemförsäkring 
- hyresgästen måste skaffa en egen hemförsäkring 
 
Packning
Packningen var svår! Hur ska man veta vad man behöver? Jag resonerade att jag ville ta med mig kläder för alla årstider, köpa nytt kändes sjukt onödigt. Räknade dessutom på att det skulle bli billigare för mig att betala för två resveskor. Kan vara bra att tänka på att man måste orka bära det också !
 
Ärenden 
Hårklippning, sjukhusbesök och mediciner. Tänk på att planera att göra sådana ärenden innan du åker. Gärna inte samma vecka, då har man annat att tänka på. 
 
Flytta in 
 
What do you want to do ?
New mail



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

wannabeglobalare.blogg.se

Jag heter Marie och läser textil produktutveckling på textilhögskolan i Borås. Men jag är blond och gillar att resa, och är dessutom relativt ung. Därför skulle jag passa in i att gå global, den klass som utrustar sig för att rädda världen, eller i alla fall delar av Afrika. Vem vill inte vara som dem? Här på min blogg som wannabe globalare. Läs om mina exotiska resor och hur jag räddar världen. peace.

RSS 2.0